Start | Om oss | Nyheter | Aktiviteter | Information | Utbildningsmaterial om sinnen | Kontakta oss | Verksamhetsberättelser
Mat, Hälsa och Raw Food

Torsdagen den 26 januari slöt ett knappt 30-tal intresserade medlemmar och gäster upp för att lyssna på Lia Starälv som berättade om sina erfarenheter och upplevelser av hur maten påverkat henne på många olika sätt. Om man ska försöka sig på att sammanfatta hennes budskap i ett enda ord så blir det nog KLOROFYLL. Eller med några flera ord som hon uttryckte det i inbjudan till kvällens föreläsning, nämligen att "våra kroppar är otroligt intelligenta, när vi börjar lyssna till dem kan vi ta reda på vad de vill ha, och om vi ger dem det så får vi energi och hälsa tillbaka"! Vi bjöds på smakprover av en god och energiladdad Smoothie, en väldigt smakrik Sallad full av nyttigheter och hälsosamma bakterier. Slutligen en riktigt fin Godbit till kaffet, naturligtvis helt utan raffinerat socker och gluten.

 

Här kommer Lias tankar och filosofi:

 

Tarmbiotan
I din tarm har du en stor koloni invånare som du samlat på dig genom livet. Du kan föda eller döda dina invånare. En del gör så att tarmväggen luckras upp och släpper in mikroorganismer i din kropp som sätter ingång små inflammationer överallt. Vår kropp försöker hela tiden läka sig självt och inflammationer är en av teknikerna. Äter du mat som ger föda till rätt sorts bakterier så sker det omvända, det produceras näringsämnen i tarmen som hjälper din självläkning. Forskning visar att väldigt många sjukdomar har sin upprinnelse i inflammation, får du bukt med dem har du kommit långt!

Socker, rött kött och gluten
är ämnen du bör undvika i så stor grad du bara kan. De ställer till stor skada. Men ta små steg i livet, som du kan införliva och trivas med. Bättre att lägga till något bra än ta bort något du älskar. När du märker en förbättring kommer du vilja ta ett steg till.

Probiotika
Ät fibrer som matar invånarna i din grovtarm, de skyddar din kropp mot stress i form av oxidation och fria radikaler: Jordärtsskocka, kronärtskocka, endivsallad, sparris, svartrot, purjolök, vitlök, kokt kall potatis, kokt kall ris. Börja försiktigt för att inte gasa ihjäl omgivningen.
Ät färgglada grönsaker! Massor!
Lägg till fermenterade varor, surkål, kombucha.

Klorofyll
Renar och avgiftar, stärker din cellproduktion och gör dig frisk Börja försiktigt för att inte få huvudvärk och illamående av för snabbt ”tillfrisknande” i form av avgiftning av kroppen. Klorofyll är den mörkgröna färgen i växer och förstörs av upphettning, så ät färska eller torkade på 42°C
Morotsblast, rödbetsblast, mangold, persilja, spenat, grönkål, svartkål. Plocka gärna i den svenska naturen: Nässlor, kärs, nate, färska lindblad, späda maskrosblad.

Om ni vill börja med Raw mat så är dessa böcker bra tycker jag:
Pigg och glad med raw food - Vibeke Amdisen
Food pharmacy - Mia Clase, Lina Nervby Aurell
Men boken Den självläkande människan av Sanna Ehdin tar ett helhetsgrepp på vårt välmående och har hjälpt mig mycket.

Här hittar ni mer information från några av dem jag litar på: http://foodpharmacy.se
http://ehdin.com/?navid=10 http://www.lakareforframtiden.se/kost-och-halsa/

Och så vill jag avsluta med en text ifrån ännu en jag litar på. http://www.magsmart.se David Jonsson (texten skrevs 27 augusti 2015)

"Det största genombrottet i medicinskt tänkande på 150 år"

page1image20832 page1image20992 page1image21152 page1image21312

”Citatet ovan kommer från en av USAs mest kända vetenskapsreportrar Richard Conniff som skriver i magasinet The Smithsonian. Han pratar om revolutionen i kunskap om vår tarmbiota. Och han kan ha en poäng..

Jag var förr ganska ointresserad av tarmarna, som näringsfysiolog tyckte jag att det intressanta började när maten brutits ner till näring och tagits upp i blodet - blodsocker, insulinnivåer och fettsyror var det som var spännande.

Idag, bara ett par år senare, framstår den attityden som lika knäpp som de gamla Egypterna som såg hjärnan som en onödig fettklump. Det anmärkningsvärda är hur fort vi lärt oss så mycket om hur viktig tarmarna och dess invånare är för hälsan. Tarmbiotans sammansättning (samlingen av mikroorganismer i tarmarna) har nu satts i samband med alltifrån övervikt, diabetes, fettlever och hjärtsjukdom till depressioner, schizofreni och autism. Det är faktiskt svårt att hitta områden kopplat till hälsa och sjukdom där man undersökt samband med tarmbiotan och inte hittat ett. Vi står med stor sannolikhet inför en kunskapsrevolution kring våra kroppar och vår hälsa... Och maten står i centrum. Det finns nämligen en sak som kan påverka tarmbiotans sammansättning och funktion mer än kanske något annat.. Maten du äter..

Ska man utforma en kosthållning för hälsa är det därför troligt att man ska försöka vara magsmart och angelägen om att gynna ekosystemet av goda bakterier i tarmarna...

Många forskare går idag så långt som
att hävda att våra bakterier är helt livsnödvändiga för oss. Av alla celler i våra kroppar är trots allt 90 procent bakterier, svampar och andra mikrober. Ett väldigt intressant faktum är att människans hela "egna" genuppsättning bara består av runt 26 000 gener, vilket är ganska lite med tanke på hur avancerade våra kroppar är. Men om man lägger till de mellan 2 och 20 miljoner gener bakterierna i din mage bär på blir det kanske lite mindre märkligt.

Den världsberömde mikrobiologen Rob Knight menar att mycket tyder på att bakteriernas gener kanske till och med är viktigare för vår hälsa och vilka vi är än våra egna gener. Det låter först helt absurt men kanske inte när man tittar närmare på det. Om du jämför dina mänskliga gener med vilken annan människa på jorden som helst så delar ni mer än 99,99 procent av ert DNA men jämför man generna hos bakterierna i era magar delar ni troligen bara runt 10 procent av ert mikrob-DNA. Och alltså har du miljontals gener i tarmarna som antingen kan gynna eller förstöra din hälsa. Hur mycket av skillnaderna mellan hälsa och ohälsa som kan förklaras av bakterierna vet man inte idag men mycket pekar på att det är påtagligt!

Jämför man en överviktig person med en normalviktig kan man till 95 procents säkerhet avgöra vem som är vem genom att titta på deras tarmbiota men bara med runt 60 procents säkerhet genom att titta på deras mänskliga gener. Överför man bakterier från överviktiga människor till normalviktiga labbmöss ökar de snabbt i vikt

 

(8). Mycket tyder alltså på att det inte bara finns ett samband mellan hälsan och bakterierna utan ett orsakssamband och det gäller inte bara vikt utan även mentala tillstånd som depression och inte minst våra vardagliga beteenden (1, 2,) Kring flera av dessa frågor är forskningen fortfarande i sin linda så man ska vara försiktig med tvärsäkra uttalanden men hittills pekar i princip all tillgänglig forskning åt samma håll. Att säga att möjligheterna är spännande är en grov underdrift.

Så vad gör vi då medan vi väntar på att forskningen kommer och ger mer långtgående resultat? Svaret är att det finns väldigt mycket du kan göra redan idag. De typerna av sammansättning i tarmbiotan som sätts i samband med god hälsa går nämligen att åstadkomma och det går att göra ganska snabbt. Med en omläggning av kosten kan man inom loppet av ett par dygn åstadkomma kraftiga förändringar i tarmarnas ekosystem och de långsiktiga hälsoeffekterna av att få en bättre sammansatt tarmbiota är av allt att döma stora.

Kosten är som sagt ett väldigt viktigt verktyg och det handlar enkelt uttryckt om att mata de bakterier du vill ska växa till och att svälta de bakterier du inte vill ska dominera. Du kanske inte ramlar av stolen om jag berättar att socker och annan processad mat inte är de hälsofrämjande bakteriernas favoritföda. Den typen av skräp gynnar istället bakterier som utsöndrar ämnen som ökar risken för hjärtsjukdom, diabetes, fettlever och andra inflammatoriska tillstånd samtidigt som de verkar kunna förstöra våra mättnadssignaler och göra oss hungriga på mer skräp Socker och annat skräp kan alltså ställa till med skada i kroppen redan innan de tagits upp i blodet!

Rätt sorts mat till de goda bakterierna är istället livsmedel rika på de sorters fibrer som de kan bryta ner. Vi pratar då framför allt om grönsaker, frukt, bär, rotfrukter, bönor, linser, havregryn, råris och andra oprocessade vegetabilier. Även rätt sorters fett och protein verkar vara viktigt och fokuset ska ligga på protein och fett från hela vegetabilier, fisk och fågel och inte alltför stora mängder rött kött.

Ett annat sätt att gynna tarmbiotan är att tillföra bakterier. Mitt eget favoritsätt är att tillföra dem genom maten. Till exempel genom att äta syrade grönsaker, yoghurt och andra fermenterade livsmedel. Fördelen med denna typ av mat är att man tillför både bakterierna och det de kan äta på samma gång.” 

 

Lia Starälv